Modele biznesowe

Integracja z systemami PayLane pozwoli Ci stworzyć takie rozwiązanie, które będzie idealnie dopasowane do Twojego biznesu, a nawet pomoże zwiększyć Twoje dochody. Możesz nawet samodzielnie zaprojektować model biznesowy i wykorzystać nasze API, by przyjmować płatności w sposób, który najbardziej Ci odpowiada. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów popularnych mechanizmów przyjmowania płatności – być może któryś z nich będzie pasował do Twojego biznesu (albo okaże się inspiracją do opracowania własnego modelu).

Pojedyncza płatność – sposób “klasyczny”

To oczywiście najpopularniejszy schemat zakupów online – klient każdą transakcję (a więc i płatność) inicjuje “ręcznie”.
Pojedyncza płatność

Pojedyncza płatność

Krok do przodu

“Klasyczne” zakupy online są oczywiście jak najbardziej poprawne, ale często sprzedawcy starają się je jakoś usprawnić. Przykładowo sklepy umożliwiają klientom zakładanie kont. Dzięki temu jeśli dana osoba powraca do sklepu, nie musi ponownie wpisywać danych do wysyłki, ponieważ ma je zapisane na koncie w tym sklepie. Dlaczego by więc nie zrobić tak samo z płatnościami? Oczywiście w tym przypadku dane są dużo bardziej wrażliwe. Jeśli jednak nie chcesz martwić się kwestiami bezpieczeństwa związanymi z przechowywaniem takich informacji po swojej stronie, zapewne ucieszy Cię wiadomość, że PayLane ma taką usługę (co więcej, jest ona zupełnie darmowa!). Operujesz jedynie numerami ID, które odwołują się do rekordów w naszych bazach danych. Ponieważ nie przechowujesz żadnych wrażliwych danych, nie musisz tworzyć dodatkowych zabezpieczeń, przechodzić audytów itp. Możesz także dowolnie skrócić proces dokonywania płatności (choć jedno kliknięcie stanowi minimum). Pomyśl w ten sposób: masz dane klienta do wysyłki na swoim serwerze i dostęp do danych do płatności na naszych serwerach. To wystarczy, by przetworzyć płatność i tylko od Ciebie zależy w jaki sposób klient ją zainicjuje. Czy to będzie klasyczny koszyk, czy zakup kilkoma (albo nawet jednym!) kliknięciami – decyzja o modelu biznesowym należy do Ciebie.

Płatności cykliczne

Płatności cykliczne to rozwiązanie powszechnie stosowane m.in. w przypadku wszelkich subskrypcji czy abonamentów. Znakomicie sprawdza się przy prenumeratach za czasopisma (w tym elektroniczne), usługi online (np. miesięczne/roczne opłaty za konta pro w aplikacjach webowych/mobilnych) i tym podobnych.

Inicjowanie przez pierwszą sprzedaż

Aby umożliwić Ci pobieranie opłat ze swojego konta, klient musi najpierw podać dane karty. Często dokonuje tego podczas pierwszej sprzedaży – każda następna płatność odbywa się automatycznie i odwołuje do tej pierwszej. W ten sposób niejako pierwsza sprzedaż stanowi upoważnienie dla sprzedawcy, umożliwiając mu pobieranie środków z karty klienta.
Płatności cykliczne oparte na pierwszej sprzedaży

Płatności cykliczne oparte na pierwszej sprzedaży

Tak więc w praktyce wygląda to następująco: klient kupuje coś po raz pierwszy (np. pierwszy numer e-czasopisma lub konto w Twojej usłudze), następnie na podstawie tej sprzedaży jesteś w stanie pobierać automatycznie (bez angażowania klienta) należność z karty (za kolejne wydania/okresy).

Inicjowanie przez autoryzację karty

Bywają przypadki, kiedy sprzedawca nie chce pobierać opłaty od razu, stąd też istnieje alternatywa dla poprzedniego modelu. Klient nie musi faktycznie dokonać płatności przy pierwszej sprzedaży, by umożliwić Ci pobieranie należności automatycznie. Wystarczy Ci do tego autoryzacja jego karty. Oczywiście dane karty nadal muszą zostać podane, także w wielu wypadkach różnica może być prawie niezauważalna (nie licząc faktu, że żadne pieniądze nie są pobierane). Są jednak modele biznesowe, dla których takie rozwiązanie sprawdza się całkiem dobrze. Wyobraź sobie płatny dostęp do jakichś treści albo prenumeratę tygodnika. Dajesz tydzień czy dwa darmowego dostępu, by klient mógł zapoznać się z usługą, przetestować ją. Jeśli po tym czasie nie zrezygnuje, po prostu zaczynasz pobierać opłaty. Co więcej, jeśli oferujesz wiele subskrypcji i masz już zapisane dane klienta, wystarczy kliknięcie czy dwa, by zapisał się on do kolejnej. Klient nie musi się wiele wahać, zapisuje się do czegoś darmowego. Dopiero gdy nie zrezygnuje, zaczniesz pobierać opłaty (podczas gdy on nie musi logować się i fatygować, by zapłacić, jeśli chce przejść z okresu testowego do płatnego). A jeśli zaczyna Ci to brzmieć odrobinę znajomo, to podpowiadamy: dokładnie tak robi m.in. Amazon, gdy sprzedaje prenumeraty na Kindle.
Inicjowanie przez autoryzację karty

Inicjowanie przez autoryzację karty